Designed and built with care, filled with creative elements

Κέντρο Ειδικής Αγωγής  

Τηλέφωνο :  216 939 1038

Διεύθυνση :  Ανδρέα Γκίνη 4, 152 33, Χαλάνδρι

Top
Image Alt
  /  Blog   /  Παρουσίαση Μαρία & Mindset

Παρουσίαση Μαρία & Mindset

blog-1900

Μαρία Κοκκινιώτη
Εκπαιδευτικός – Ειδική Παιδαγωγός
Κέντρο Υποστήριξης Μαθητών και Γονέων Mindset

Λ ίγα λόγια για εμένα και το Mindset…

Ονομάζομαι Μαρία Κοκκινιώτη και είμαι εκπαιδευτικός και ειδική παιδαγωγός. Έχω υπηρετήσει την ιδιωτική εκπαίδευση ως δασκάλα του δημοτικού σχολείου για 15 χρόνια ενώ παράλληλα ασχολούμαι σε ακαδημαϊκό επίπεδο με διάφορα αντικείμενα που σχετίζονται άμεσα με την εκπαίδευση, αλλά ποτέ με ένα συγκεκριμένο. Σε μεταπτυχιακό επίπεδο, έχω ασχοληθεί με τις νευροεπιστήμες και τη λειτουργία του εγκεφάλου θέλοντας να γνωρίζω όσο το δυνατόν περισσότερα για τη λειτουργία της «μηχανής» της μάθησης και της συμπεριφοράς αλλά και με την Ειδική Αγωγή.

Με το πέρασμα του χρόνου, μέσα από την εμπειρία μου στη σχολική τάξη και την καθημερινή μου επαφή με τους μαθητές, διαπίστωνα καθημερινά πως ο Λόγος και πιο συγκεκριμένα, ο προφορικός, φαίνεται να υποστηρίζει πολλές δεξιότητες που σχετίζονται με τη σχολική επιτυχία. Με εφαλτήριο αυτόν τον προβληματισμό ξεκίνησα τη διδακτορική μου διατριβή ερευνώντας τον Προφορικό Λόγο. Οι συνεχείς προβληματισμοί μου, το διδακτορικό μου, η οικογένειά μου και τώρα το Mindset, συνυπάρχουμε, ωριμάζουμε και εξελισσόμαστε συνεχώς… όλοι μαζί!

Πώς γεννήθηκε η ιδέα του Mindset…
Διανύοντας μία πορεία 15 χρόνων στη σχολική τάξη αντιλαμβανόμουν συνεχώς τις ανάγκες των μαθητών μου για εξατομικευμένη υποστήριξη. Καταλάβαινα πως τα κατάφερναν καλύτερα όταν δημιουργούσαμε μία υγιή παιδαγωγική σχέση, όταν ήμουν παρούσα να υποστηρίξω τον καθένα προσωπικά και όταν εκτιμούσα τις μικρές αλλά και μεγάλες επιτυχίες του καθενός. Με απασχολούσαν πολύ οι δυσκολίες τους, ο ιδιαίτερος τρόπος σκέψης τους αλλά και η πρόοδός τους. Με τα χρόνια κατάλαβα πως αυτό που ήθελα να κάνω ήταν να υποστηρίζω τους μαθητές να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες τους και να αποκτούν μία θετική στάση για το μάθημα και στο σχολείο. Το όνειρο αυτό πραγματοποιείται με τη δημιουργία του Mindset, έναν χώρο υποστήριξης μαθητών και γονέων.

Η διαδικασία ενίσχυσης και υποστήριξης των μαθητών δεν μπορούσε να μην αφορά τους γονείς τους. Αγαπώ ιδιαίτερα να μιλώ μαζί τους, να ακούω τις ανησυχίες τους και να στέκομαι δίπλα τους. Χαίρομαι πολύ όταν καταφέρνω να μετατοπίσω την προσοχή τους από τις «δυσκολίες» του παιδιού τους στα «επιτεύγματά τους». Για εμένα, οι γονείς είναι πολύτιμοι συνεργάτες αφού αποτελούν καθοριστικό παράγοντα επιτυχίας στη δουλειά μου με το παιδί.

Το Mindset έρχεται να φέρει μία αλλαγή στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τις δυσκολίες των μαθητών. Οι δυσκολίες των μικρών παιδιών συνοδεύονται πάντα και από πολλές ικανότητες. Είναι αυτές οι ικανότητες που αποτελούν τη βάση της δουλειάς μου με τα παιδιά. Στο Mindset λοιπόν θέλουμε να υποστηρίξουμε τον κάθε μαθητή να καταφέρει το περισσότερο που μπορεί αξιοποιώντας στο μέγιστο όλες τις δυνατότητές του.

Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς είμαστε οι ενήλικοι, εμείς πρέπει να αλλάξουμε και να προσαρμόσουμε τα δεδομένα του περιβάλλοντος ώστε να υποστηρίξουμε το παιδί…
Άλλωστε, όταν ένα λουλούδι δεν ανθίζει, τροποποιούμε το περιβάλλον, όχι το λουλούδι.

Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, εδώ και πολλά χρόνια, έχει θέσει τα βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένας μαθητής ώστε να μπορεί να τα καταφέρνει στο σχολείο. Είναι ένα σύστημα πολύ περιοριστικό και τεχνικό, απαιτεί από τους μικρούς μαθητές να προσαρμοστούν στα δεδομένα ενώ ταυτόχρονα δεν αφήνει κανένα περιθώριο παρέκκλισης. Τι κάνουμε λοιπόν όλοι όσοι εμπλεκόμαστε στενά με την εκπαίδευση; Προσπαθούμε να προσαρμόσουμε την ανάπτυξη των δεξιοτήτων των παιδιών στα χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού συστήματος… και όχι το εκπαιδευτικό σύστημα στις αναπτυξιακές και βιολογικές ανάγκες των μικρών μαθητών. Με τα χρόνια, αυτή η «παιδαγωγική φιλοσοφία» διαπέρασε την κουλτούρα της ευρύτερης κοινωνίας. Φτάσαμε λοιπόν να μην προσαρμόζουμε το περιβάλλον, τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις στις ανάγκες των μικρών μαθητών που σταδιακά ανακαλύπτουν τον κόσμο και τον εαυτό τους, αλλά να πασχίζουμε μάταια για να καταφέρουμε να «προσαρμόσουμε τα παιδιά» στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Πού οφείλεται η ραγδαία αύξηση των διαγνώσεων στους μαθητές;
Σαφώς και οι μαθησιακές δυσκολίες υπάρχουν, εντοπίζονται και έχουν νευροβιολογική βάση. Ταυτόχρονα, αποδεικνύεται από πολλές έρευνες ανά τον κόσμο πως το ποσοστό των ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες είναι πολύ μικρότερο από αυτό που εντοπίζουμε εδώ και χρόνια στη χώρα μας. Θεωρώ, πως το υψηλό ποσοστό των μαθητών με δυσκολίες που εντοπίζουμε στην Ελλάδα σχετίζεται με το «εκπαιδευτικό πλαίσιο», με τις υποχρεώσεις που καλούνται οι μαθητές να αντιμετωπίσουν χωρίς να είναι ακόμα ώριμος ο εγκέφαλός τους, χωρίς να έχουν αναπτύξει τις απαιτούμενες δεξιότητες. Αποτέλεσμα αυτής της «βιασύνης» του εκπαιδευτικού συστήματος είναι η ραγδαία αύξηση του μαθητικού πληθυσμού που εμφανίζει χαρακτηριστικά μαθησιακών δυσκολιών. Αυτές οι δυσκολίες εμφανίζονται διότι τα παιδιά δεν είναι ακόμα αναπτυξιακά έτοιμα να ανταποκριθούν στα σχολικά τους καθήκοντα, ήθελαν περισσότερο χρόνο να πειραματιστούν με πιο απλές έννοιες και ταυτόχρονα να πάρουν τον απαιτούμενο χρόνο να τις αφομοιώσουν και να αναπτύξουν τις ανάλογες δεξιότητες. Θεωρώ λοιπόν πως οι μαθητές μας εμφανίζουν πολλά από τα χαρακτηριστικά των μαθησιακών δυσκολιών όχι γιατί «δεν μπορούν να μάθουν» αλλά γιατί «δεν πρόλαβαν να μάθουν».

Επιπλέον, η εξέλιξη των επιστημών, των μεθόδων και των εργαλείων αξιολόγησης μας βοηθούν να εντοπίζουμε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες – που δεν θα τους εντοπίζαμε στο παρελθόν.

Καταλήγοντας, η αύξηση των μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες οφείλεται στην πρόοδο της επιστήμης και στην εξέλιξη των ερευνητικών μεθόδων και δεν θα μας ανησυχούσε εάν δεν ήταν ραγδαία.

Ποιον ρόλο παίζει η αυτοπεποίθηση στη σχολική απόδοση;
Για εμένα η αυτοπεποίθηση, δηλαδή η καλή εικόνα για τον «εαυτό μου», και το θετικό συναίσθημα για την εκπαιδευτική διαδικασία αποτελούν τους δύο βασικότερους παράγοντες που σχετίζονται με τη σχολική επιτυχία. Ένα παιδί που αισθάνεται πως τα καταφέρνει (αυτοπεποίθηση) και νιώθει πως εξελίσσεται μαθαίνοντας (θετική στάση) θα αφιερώσει χρόνο στη διαδικασία, θα εμπλακεί προσωπικά και, «αναπόφευκτα», θα μάθει και θα προοδεύσει… Αυτή η «συνθήκη», μέσα στα χρόνια, θα φέρει σταδιακά το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Η καλλιέργεια μίας υγιούς αυτοπεποίθησης αλλά και η θετική στάση απέναντι στα μαθήματα και το σχολείο αποτελούν τους βασικούς μου στόχους όταν δουλεύω με παιδιά. Όταν καταφέρνουμε να «χτίσουμε» αυτά τα δύο στοιχεία, οι μικροί μαθητές κατακτούν έναν – έναν όλους τους εκπαιδευτικούς στόχους.

To Mindset είναι για όλα τα παιδιά!
Στο Mindset δουλεύουμε για να εξελισσόμαστε όλοι μαζί!

To Mindset είναι για όλους, είναι για τον καθένα από εμάς που θέλει να προσφέρει στο παιδί του αλλά και στον εαυτό του μία διαφορετική εμπειρία εκπαίδευσης.

Σκοπός μας είναι να υποστηρίξουμε το παιδί ώστε να τα καταφέρει όσο το δυνατόν καλύτερα στο κοινωνικό και σχολικό περιβάλλον στο οποίο ζει και δραστηριοποιείται. Στη διαδικασία αυτή χρειαζόμαστε πάντα ως σύμμαχο την οικογένεια. Όλοι μαζί, ως μία ομάδα, θα καθοδηγήσουμε τον μικρό μαθητή να ανακαλύψει τον δικό του τρόπο για να τα καταφέρνει και να καλλιεργήσει τις δικές του δεξιότητες που θα τον υποστηρίξουν στην εξέλιξή του.
Το Mindset φτιάχτηκε για να υποστηρίζει τους μαθητές και τους γονείς που αισθάνονται πως δεν έχουν καλύψει τις εκπαιδευτικές τους ανάγκες. Ο καθένας θα βρει την ξεχωριστή του θέση και έναν έμπειρο εκπαιδευτικό να σταθεί δίπλα του.

Συμμετέχοντας στα οργανωμένα εργαστήρια καλλιέργειας δεξιοτήτων, ο κάθε μαθητής λαμβάνει την υποστήριξη και την ενίσχυση που χρειάζεται προκειμένου να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες του αλλά και να ενισχύσει τις δυνατότητές του. Ταυτόχρονα, το κάθε παιδί μπορεί να έχει την ευκαιρία να δουλέψει εξατομικευμένα ακολουθώντας ένα πρόγραμμα το οποίο θα είναι αποκλειστικά σχεδιασμένο για εκείνον. Η πρόοδος του θα παρακολουθείται και το πρόγραμμα θα προσαρμόζεται συνεχώς. Ο σχεδιασμός του προγράμματος είναι αυτός που εμπεριέχει όλη τη φιλοσοφία του Mindset, στοχεύουμε να οδηγήσουμε τον μαθητή να αντιληφθεί τις δυνατότητές του και αξιοποιώντας τες να υποστηρίξει τις όποιες δυσκολίες του.
Οι εβδομαδιαίες σχολές γονέων έχουν σχεδιαστεί για να καλύψουν τις ανάγκες των γονέων γύρω από ένα ευρύ φάσμα θεμάτων που αφορά στην ανάπτυξη και την εξέλιξη των παιδιών. Η δυναμική της ομάδας, η αλληλεπίδραση, η άλλη άποψη αποτελούν πολύτιμα στοιχεία που εμπλουτίζουν την εμπειρία μας και μας βοηθούν να εξελιχθούμε ως άνθρωποι και ως γονείς. Κανένας μας δεν γεννήθηκε γονιός, μέσα από την κοινή μας εμπειρία εξελισσόμαστε όλοι μαζί, υποστηρίζοντας ο ένας τον άλλον.

Τέλος, ένα κάποιος από εμάς αισθάνεται άβολα να συμμετέχει στην ομάδα ή θέλει να συζητήσει κάποιο συγκριμένο θέμα, στο Mindset μπορεί να λάβει την υποστήριξη που χρειάζεται ως γονέας σε εξατομικευμένες συναντήσεις.
Η κάθε υγιής προσωπικότητα έχει τις δυσκολίες της και τις δυνατότητές της. Η αίσθηση του «δυσκολεύομαι» ή του «τα καταφέρνω» είναι θέμα οπτικής – Mindset