Designed and built with care, filled with creative elements

Κέντρο Ειδικής Αγωγής  

Τηλέφωνο :  216 939 1038

Διεύθυνση :  Ανδρέα Γκίνη 4, 152 33, Χαλάνδρι

Top
Image Alt
  /  Blog   /  Παρουσίαση Mindset & Συνέντευξη από Μαρία Κοκκινιώτη

Παρουσίαση Mindset & Συνέντευξη από Μαρία Κοκκινιώτη

blog-1900

1. Καλησπέρα, Μαρία. Καταρχάς θα θέλαμε να συστηθείς στο κοινό του Τaλκ.

Καλησπέρα σε όλους τους αναγνώστες του Τaλκ. Ονομάζομαι Μαρία Κοκκινιώτη και είμαι εκπαιδευτικός, ειδική παιδαγωγός, μαμά και σύζυγος. Παρόλο που οι δύο τελευταίες ιδιότητες δεν είναι «επαγγελματικές» είναι απόλυτα συνδεδεμένες με αυτό που αγαπώ να κάνω – να δουλεύω με παιδιά και οικογένειες… Για να μην μακρηγορώ, έχω υπηρετήσει την ιδιωτική εκπαίδευση ως δασκάλα δημοτικού σχολείου για 15 χρόνια ενώ παράλληλα ασχολούμαι σε ακαδημαϊκό επίπεδο με διάφορα αντικείμενα που σχετίζονται άμεσα με την εκπαίδευση, αλλά ποτέ με ένα συγκεκριμένο. Στις μεταπτυχιακές μου σπουδές έχω ασχοληθεί με τις νευροεπιστήμες και τη λειτουργία του εγκεφάλου θέλοντας να γνωρίζω όσο το δυνατόν περισσότερα για τη λειτουργία της «μηχανής» της μάθησης και της συμπεριφοράς. Συνέχισα τις σπουδές μου στην Ειδική Αγωγή καθώς εξειδικεύτηκα και σε διάφορα εργαλεία αξιολόγησης Μαθησιακών Δυσκολιών. Με το πέρασμα του χρόνου, μέσα από την εμπειρία μου στη σχολική τάξη και την καθημερινή μου επαφή με τους μαθητές, διαπίστωνα καθημερινά πως ο Λόγος και πιο συγκεκριμένα, ο προφορικός, φαίνεται να υποστηρίζει πολλές δεξιότητες που σχετίζονται με τη σχολική επιτυχία. Με εφαλτήριο αυτόν τον προβληματισμό ξεκίνησα τη διδακτορική μου διατριβή ερευνώντας τον Προφορικό Λόγο. Η διατριβή μου εξελίσσεται και αυτή μέσα στον χρόνο, μαζί με εμένα, με την οικογένειά μου και τώρα, μαζί με το Mindset.

2. Πώς αποφάσισες να προχωρήσεις στη δημιουργία του Mindset; Ποιες υπηρεσίες προσφέρετε;

Διανύοντας μία πορεία 15 χρόνων στη σχολική τάξη αντιλαμβανόμουν συνεχώς την ανάγκη των μαθητών μου για εξατομικευμένη υποστήριξη. Καταλάβαινα πως τα κατάφερναν καλύτερα όταν δημιουργούσαμε μία υγιή παιδαγωγική σχέση, όταν ήμουν παρούσα να υποστηρίξω τον καθένα προσωπικά και όταν εκτιμούσα τις μικρές αλλά και μεγάλες επιτυχίες του καθενός. Με απασχολούσαν πολύ οι δυσκολίες τους, ο ιδιαίτερος τρόπος σκέψης τους αλλά και η πρόοδός τους. Με τα χρόνια κατάλαβα πως αυτό που ήθελα να κάνω ήταν να υποστηρίζω τους μαθητές να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες τους και να αποκτούν μία θετική στάση για το μάθημα και το σχολείο. Το όνειρο αυτό πραγματοποιείται με τη δημιουργία του Mindset, ενός χώρου εκπαίδευσης για όλους τους μαθητές και τους γονείς τους. Η εξέλιξη των μαθητών δεν θα μπορούσε να μην αφορά και τους γονείς τους.
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι παρεχόμενες υπηρεσίες του Mindset χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες με έναν κοινό παρονομαστή: την εξέλιξη των μαθητών και των γονέων.

Το Mindset παρέχει:

  • εργαστήρια καλλιέργειας δεξιοτήτων
  • προγράμματα υποστήριξης και ενίσχυσης μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες
  • ομάδες γονέων

Στο Mindset λειτουργούν μία σειρά από εργαστήρια στα οποία τα παιδιά δεν έχουν την αίσθηση ότι κάνουν «τυπικό» μάθημα. Συμμετέχοντας στα οργανωμένα εργαστήρια καλλιέργειας δεξιοτήτων λόγου, μαθηματικής σκέψης, ιστορίας, θεατρικού παιχνιδιού, εικαστικών κ.ά. ο κάθε μαθητής έρχεται σε επαφή με ποικίλα ερεθίσματα, καλλιεργεί διαφορετικές πλευρές της προσωπικότητάς του, διευρύνει τις δεξιότητές του, διαμορφώνει μία θετική εικόνα για τον εαυτό του και εξελίσσεται ολόπλευρα. Οι μαθητές δραστηριοποιούνται σε ένα χώρο δυναμικό, αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, πειραματίζονται και κατακτούν τις γνώσεις μέσα από μία προσωπική διαδικασία. Τα εργαστήρια απευθύνονται σε παιδιά από 4 έως και 12 ετών. Αξίζει να αναφέρουμε πως δουλεύοντας από νωρίς με τους μικρούς μαθητές χτίζουμε μία θετική στάση για τη μαθησιακή διαδικασία βάζοντας πολύ γερές βάσεις για το μέλλον. Η ζωική ορμή που χαρακτηρίζει την παιδικότητά τους ενισχύει τη συμμετοχή τους στις δραστηριότητες και μεγιστοποιεί τα αποτελέσματα.

Θα ήθελα να κάνω μία ιδιαίτερη αναφορά στα εργαστήρια των Αγγλικών. Στο Mindset τα αγγλικά δεν διδάσκονται αλλά αποτελούν των κώδικα επικοινωνίας της ομάδας. Τα παιδιά παίρνουν μέρος σε ποικίλες δραστηριότητες όπως κουκλοθέατρο, κατασκευές, κυνήγι θησαυρού, θεατρικό παιχνίδι στα Αγγλικά.

Ταυτόχρονα, όταν κρίνουμε πως χρειάζεται, το μαθητής μπορεί να δουλέψει εξατομικευμένα οργανώνουμε ένα πρόγραμμα το οποίο θα είναι αποκλειστικά σχεδιασμένο για εκείνον. Παρέχεται ένα πλήρες πρόγραμμα αξιολόγησης (προσδιορισμού των δυσκολιών και των ατομικών χαρακτηριστικών του μαθητή) και σχεδιάζεται ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης ενισχύοντάς τον ολιστικά και αντιμετωπίζοντάς τον ως μία εξελισσόμενη προσωπικότητα. Ο σχεδιασμός του εξατομικευμένου προγράμματος εμπεριέχει όλη τη φιλοσοφία του Mindset: στοχεύουμε να οδηγήσουμε τον μαθητή να αντιληφθεί τις δυνατότητές του και αξιοποιώντας τες να μάθει να αντιμετωπίζει και να ξεπερνά τις δυσκολίες του. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες διπλά μας θα βρουν ιδιαίτερη υποστήριξη και στο μάθημα των Αγγλικών.

Τέλος το Mindset αποτελεί έναν χώρο για γονείς. Διοργανώνονται εβδομαδιαίες ομάδες γονέων με συγκεκριμένη θεματική κάθε φορά. Μιλώντας πολύ συχνά με γονείς, αλλά μέσα και από την προσωπική μου εμπειρία, κατάλαβα πως ποτέ δεν θα είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε το επόμενο αναπτυξιακό στάδιο του παιδιού μας. Οι εβδομαδιαίες σχολές γονέων έχουν σχεδιαστεί για να καλύψουν τις ανάγκες των γονέων γύρω από ένα ευρύ φάσμα θεμάτων που αφορά στην ανάπτυξη και στην εξέλιξη των παιδιών. Η δυναμική της ομάδας, η αλληλεπίδραση, η άλλη άποψη αποτελούν πολύτιμα στοιχεία που εμπλουτίζουν την εμπειρία μας και μας βοηθούν να εξελιχθούμε ως άνθρωποι και ως γονείς. Μέσα από την κοινή μας εμπειρία εξελισσόμαστε όλοι μαζί, υποστηρίζοντας ο ένας τον άλλον και με αυτόν τον τρόπο τα καταφέρνουμε καλύτερα. Γονείς γινόμαστε, και γινόμαστε καλύτεροι υποστηρίζοντας ο ένας τον άλλον. Τέλος, εάν κάποιος από εμάς αισθάνεται άβολα να συμμετέχει στην ομάδα ή θέλει να συζητήσει κάποιο συγκριμένο θέμα, στο Mindset μπορεί να λάβει την υποστήριξη που χρειάζεται ως γονέας σε εξατομικευμένες συναντήσεις.

Το Mindset είναι ένας χώρος για όλους!

3. “Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς είμαστε οι ενήλικοι, εμείς πρέπει να αλλάξουμε και να προσαρμόσουμε τα δεδομένα του περιβάλλοντος ώστε να υποστηρίξουμε το παιδί… Άλλωστε, όταν ένα λουλούδι δεν ανθίζει, τροποποιούμε το περιβάλλον, όχι το λουλούδι.” Αυτό αναφέρεις χαρακτηριστικά στην αρχική σελίδα του Mindset. Νομίζω, όμως, ότι ελάχιστοι ενδιαφερόμενοι το κατανοούν και προσπαθούν να αλλάξουν το παιδί. Γιατί;

Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, εδώ και πολλά χρόνια, έχει θέσει τα βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένας μαθητής ώστε να μπορεί να τα καταφέρνει στο σχολείο. Είναι ένα σύστημα πολύ περιοριστικό και τεχνικό, απαιτεί από τους μικρούς μαθητές να προσαρμοστούν στα δεδομένα ενώ ταυτόχρονα δεν αφήνει κανένα περιθώριο παρέκκλισης. Τι κάνουμε λοιπόν όλοι όσοι εμπλεκόμαστε στενά με την εκπαίδευση; Προσπαθούμε να προσαρμόσουμε την ανάπτυξη των δεξιοτήτων των παιδιών στα χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού συστήματος… και όχι το εκπαιδευτικό σύστημα στις αναπτυξιακές και βιολογικές ανάγκες των μικρών μαθητών. Με τα χρόνια, αυτή η «παιδαγωγική φιλοσοφία» διαπέρασε την κουλτούρα της ευρύτερης κοινωνίας. Φτάσαμε λοιπόν να μην προσαρμόζουμε το περιβάλλον, τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις στις ανάγκες των μικρών μαθητών που σταδιακά ανακαλύπτουν τον κόσμο και τον εαυτό τους, αλλά να πασχίζουμε μάταια για να καταφέρουμε να «προσαρμόσουμε τα παιδιά» στο εκπαιδευτικό σύστημα.

4. Πού, οφείλεται, κατά τη γνώμη σου η ραγδαία αύξηση των διαγνώσεων στους μαθητές; Και από την εμπειρία σου, ποιες είναι οι σημαντικότερες μαθησιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν;

Από τότε που ήμουν φοιτήτρια θυμάμαι τον εαυτό μου να συμμετέχει σε αυτή τη συζήτηση. Θα απαντήσω πολύ συγκεκριμένα καταθέτοντας τις προσωπικές μου σκέψεις μέσα από την εμπειρία μου. Σαφώς και οι μαθησιακές δυσκολίες υπάρχουν, εντοπίζονται και έχουν νευροβιολογική βάση. Ταυτόχρονα, αποδεικνύεται από πολλές έρευνες ανά τον κόσμο πως το ποσοστό των ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες είναι πολύ μικρότερο από αυτό που εντοπίζουμε εδώ και χρόνια στη χώρα μας. Θεωρώ, πως το υψηλό ποσοστό των μαθητών με δυσκολίες που εντοπίζουμε στην Ελλάδα σχετίζεται με το «εκπαιδευτικό πλαίσιο», με τις απαιτήσεις στις οποίες καλούνται να ανταπεξέλθουν, χωρίς να είναι ακόμα ώριμος ο εγκέφαλός τους, χωρίς να έχουν αναπτύξει τις απαιτούμενες δεξιότητες. Αποτέλεσμα αυτής της «βιασύνης» του εκπαιδευτικού συστήματος είναι η ραγδαία αύξηση του μαθητικού πληθυσμού που εμφανίζει χαρακτηριστικά μαθησιακών δυσκολιών. Τέτοιες δυσκολίες εμφανίζονται διότι τα παιδιά αυτά χρειάζονταν περισσότερο χρόνο να πειραματιστούν με πιο απλές έννοιες για να τις αφομοιώσουν και να αναπτύξουν τις ανάλογες δεξιότητες. Θεωρώ λοιπόν πως οι μαθητές μας εμφανίζουν πολλά από τα χαρακτηριστικά των μαθησιακών δυσκολιών όχι γιατί «δεν μπορούν να μάθουν» αλλά γιατί «δεν πρόλαβαν να μάθουν».

Επιπλέον, η εξέλιξη των επιστημών, των μεθόδων και των εργαλείων αξιολόγησης μας βοηθούν να εντοπίζουμε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες – που δεν θα τους εντοπίζαμε στο παρελθόν.

5. Ποιον ρόλο παίζει η αυτοπεποίθηση στη σχολική απόδοση;

Για εμένα η αυτοπεποίθηση, δηλαδή η καλή εικόνα για τον «εαυτό μου», και το θετικό συναίσθημα για την εκπαιδευτική διαδικασία αποτελούν τους δύο βασικότερους παράγοντες που σχετίζονται με τη σχολική επιτυχία. Ένα παιδί που αισθάνεται πως τα καταφέρνει (αυτοπεποίθηση) και νιώθει πως εξελίσσεται μαθαίνοντας (θετική στάση) θα αφιερώσει χρόνο στη διαδικασία, θα εμπλακεί προσωπικά και, «αναπόφευκτα», θα μάθει και θα προοδεύσει… Αυτή η «συνθήκη», μέσα στα χρόνια, θα φέρει σταδιακά το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Η καλλιέργεια υγιούς αυτοπεποίθησης αλλά και θετικής στάσης απέναντι στα μαθήματα και το σχολείο αποτελούν τους βασικούς μου στόχους όταν δουλεύω με παιδιά. Όταν καταφέρνουμε να «χτίσουμε» αυτά τα δύο στοιχεία, οι μικροί μαθητές κατακτούν έναν – έναν όλους τους εκπαιδευτικούς στόχους.

6. Στο Mindset παρέχετε και υποστήριξη γονέων. Υπάρχει “γιατρειά” για έναν ματαιωμένο πατέρα ή μητέρα που αντιλαμβάνεται ότι το παιδί του δεν είναι αυτό το οποίο εκείνος ή εκείνη θα ήθελε να είναι;

Πιστεύω πως υπάρχει «γιατρειά» για κάθε δυσλειτουργική συμπεριφορά γονέα αρκεί ο καθένας από εμάς να προβληματιστεί και στη συνέχεια να αρχίσει να αναζητά λύσεις. Από τη στιγμή που ο γονέας θα αναρωτηθεί για τη συμπεριφορά του και τον αντίκτυπο που αυτή έχει στο παιδί του, έχει λύσει το μισό πρόβλημα. Συνεπώς, υπάρχει «γιατρειά» και για αυτόν, και για τον επικριτικό ή απορριπτικό γονέα, και για τη δύσκολη επικοινωνία μεταξύ των μελών της οικογένειας αρκεί, να προβληματιστούμε και να αρχίσουμε να αναζητάμε λύσεις προκειμένου να βρούμε την πιο αποτελεσματική για εμάς και την οικογένειά μας.

7. Πώς κρίνεις το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα; Ποιες βασικές αλλαγές χρειάζεται ώστε να μπορέσει να εντάξει όλα τα παιδιά ομαλά στους κόλπους του;

Όπως έχω ήδη πει σε προηγούμενη ερώτηση, θεωρώ πως το ελληνικό εκπαιδευτικό είναι τεχνικό και περιοριστικό, δεν επενδύει στην καλλιέργεια δεξιοτήτων και στην προσωπική εξέλιξη των μαθητών. Καταπιάνεται και αξιολογεί μόνο τις «ακαδημαϊκές» δεξιότητες. Κατά συνέπεια, δεν προάγει τη δημιουργικότητα, δεν συμπεριλαμβάνει τις αθλητικές επιδόσεις, δεν δίνει έμφαση στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης όπως δεν φέρνει και τους μαθητές σε επαφή με ποικίλες μαθησιακές εμπειρίες και ερεθίσματα.

Κατά τη γνώμη μου χρειαζόμαστε ένα εκπαιδευτικό σύστημα σχεδιασμένο με βάση τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά των παιδιών και τις ανάγκες της σύγχρονης εποχής. Θεωρώ πως το σχολείο πρέπει να βάλει στο επίκεντρο το παιδί και την ψυχοσυναισθηματική του ανάπτυξη και όχι το μάθημα και την ύλη. Χρειάζεται να αναδιαμορφωθούν οι αίθουσες, να μετατραπούν σε μικρά εργαστήρια, να δοθεί στη μαθησιακή διαδικασία μία δυναμική διάσταση κατά την οποία ο μαθητής θα είναι στο επίκεντρο της διαδικασίας και ο ρόλος του εκπαιδευτικού θα είναι υποστηρικτικός. Το λάθος πρέπει να αποσυνδεθεί από την αξιολόγηση και τη βαθμολόγηση και να μετατραπεί σε ευκαιρία για μάθηση και εξέλιξη. Η καλλιέργεια του λόγου, η μαθηματική σκέψη, οι δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας, η γνώση του εαυτού αλλά και η διερεύνηση του κόσμου θα ήταν οι κεντρικοί άξονες πάνω στους οποίους θα οργάνωνα ένα νέο εκπαιδευτικό σύστημα, πάντα με βάση τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά των παιδιών. Χρειαζόμαστε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που να εμπνέει τους μικρούς μαθητές να εξελιχθούν…

8. Μέχρι να φτάσουμε στο σημείο να μην είναι αναγκαίοι χώροι όπως ο δικός σου και άνθρωποι με τη δική σου κατάρτιση να απορροφηθούν στη Δημόσια Παιδεία, σε ποιους θα πρότεινες να επισκεφτούν το Mindset και να σας γνωρίσουν;

To Mindset είναι για όλους, είναι για τον καθένα από εμάς που θέλει να προσφέρει στο παιδί του αλλά και στον εαυτό του μία διαφορετική εμπειρία εκπαίδευσης. Σκοπός μας είναι να υποστηρίξουμε το παιδί ώστε να καταφέρει να αξιοποιήσει όλο του το δυναμικό και να εξελιχθεί όσο το δυνατόν καλύτερα στο κοινωνικό και σχολικό περιβάλλον που ζει και δραστηριοποιείται. Στη διαδικασία αυτή χρειαζόμαστε πάντα ως σύμμαχο την οικογένεια. Όλοι μαζί, ως μία ομάδα, θα καθοδηγήσουμε τον μικρό μαθητή να ανακαλύψει τον δικό του τρόπο για να τα καταφέρνει και να καλλιεργήσει τις δικές του δεξιότητες που θα τον υποστηρίξουν στην εξέλιξή του.

Το Mindset είναι εδώ για να αξιοποιήσει στο μέγιστο τις δυνατότητες του κάθε μαθητή – Mindset: fulfill the potential. Η κάθε υγιής προσωπικότητα έχει τις δυσκολίες και τις δυνατότητές της. Η αίσθηση του «δυσκολεύομαι» ή του «τα καταφέρνω» είναι θέμα οπτικής – Mindset!