Designed and built with care, filled with creative elements

Κέντρο Ειδικής Αγωγής  

Τηλέφωνο :  216 939 1038

Διεύθυνση :  Ανδρέα Γκίνη 4, 152 33, Χαλάνδρι

Top
Image Alt
  /  Blog   /  Τα μαθήματα των διακοπών

Τα μαθήματα των διακοπών

Τα μαθήματα των διακοπών

Μαρία Κοκκινιώτη
Εκπαιδευτικός – Ειδική Παιδαγωγός
Κέντρο Υποστήριξης Μαθητών και Γονέων Mindset

Μία πολύ δύσκολη χρονιά έχει φτάσει στο τέλος της. Οι μαθητές, μικροί και μεγάλοι, «δουλεύουν» σχεδόν αδιάκοπα από τον Σεπτέμβρη μέχρι και το τέλος του Ιουλίου. Φέτος δεν «χάθηκε μάθημα» για να ετοιμαστεί η χριστουγεννιάτικη γιορτή, ούτε η παράσταση για κάποια Εθνική Επέτειο. Και φτάνουμε, μετά από πολύ κόπο, στα τέλη Ιουνίου, που επιτέλους, ξεκινούν οι πολυπόθητες διακοπές. Οι μαθητές κάνουν σχέδια για ανέμελο καλοκαιρινό παιχνίδι, μεγάλες παρέες, πολλές βουτιές, δεντρόσπιτα, μαγαζάκια και καθετί που μπορεί να συλλάβει ο ιδιαίτερα δημιουργικός εγκέφαλός τους. Η ζωτική αυτή ορμή της παιδικής και προεφηβικής ηλικίας, συχνά, έρχεται σε «σύγκρουση» με τις αγωνίες των γονιών για την κάλυψη της ύλης, των κενών και την κατάλληλη προετοιμασία για την επόμενη χρονιά. Οι γονείς, ανησυχούν μήπως «πάει χαμένος ο χρόνος των διακοπών, μήπως τα παιδιά βαρεθούν, μην ξεχάσουν όσα έμαθαν αλλά και να προετοιμαστούν για την επόμενη δύσκολη τάξη».

Οι διακοπές αποτελούν βασική βιολογική ανάγκη των παιδιών.
Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει μία «κενή περίοδος» ανάμεσα σε δύο άλλες με βαρύ, απαιτητικό και πυκνό πρόγραμμα. Πόσο μάλλον φέτος που τα παιδιά μας έμειναν για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα στο σπίτι, έξω από τον φυσικό κοινωνικό τους χώρο, δούλευαν για πολλές ώρες μπροστά στον υπολογιστή και αναμφίβολα έζησαν μία περίοδο χωρίς να καλύπτουν τις αναπτυξιακές τους ανάγκες.

Το καλοκαίρι, ως μία μακρά περίοδος διακοπών προσφέρει στα παιδιά την ευκαιρία να διαχειριστούν τον χρόνο τους, να πραγματοποιήσουν τις ιδέες και τις επιθυμίες τους, να εκφράσουν τις προτιμήσεις, τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους. Οι ευκαιρίες αυτές δημιουργούνται επειδή δεν υπάρχει αυστηρό πρόγραμμα και απουσιάζει η έννοια του καθήκοντος. Κατά τη διάρκεια του κενού χρόνου των διακοπών το παιδί έρχεται σε επαφή με τις δικές του επιθυμίες, δοκιμάζει να αναπτύξει τη φαντασία του, αναζητά τρόπους να υλοποιήσει την ιδέα του, να οργανώσει τις απαραίτητες διαδικασίες και πειραματίζεται διαρκώς για να μπορεί να φτάνει στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Οι διεργασίες αυτές δεν γίνονται από τη μια στιγμή στην άλλη, θέλουν χρόνο για να πυροδοτηθούν, να ενεργοποιηθούν και να τεθούν σε εφαρμογή.

Αυτό που εμείς, οι γεμάτοι αγωνία γονείς, ονομάζουμε «χαμένο χρόνο», για τα παιδιά αποτελεί το την καταλληλότερη συνθήκη για την ανάπτυξή τους, τη συναισθηματική και κοινωνική τους ωρίμανση αλλά και εξέλιξη. Εξέλιξη γεμάτη εφόδια από την «πραγματική ζωή» και ψυχοσυναιθηματικά οφέλη που προετοιμάζουν και εφοδιάζουν κατάλληλα το παιδί για την επόμενη χρονιά και την επόμενη αναπτυξιακή φάση.

Και ένα θέλουμε να μιλήσουμε για μαθήματα, οι εμπειρίες, οι ενασχολήσεις και οι δραστηριότητες της περιόδου των καλοκαιρινών διακοπών είναι όλες μαθήματα, «μαθήματα ζωής». Είναι η βάση για την αυτόνομη μάθηση και μία καθημερινή καλλιέργεια των προσωπικών κινήτρων. Επιπλέον, το σύνολο των καλοκαιριών δράσεων που πραγματοποιούνται από τους μαθητές όταν λειτουργούν στο αυτόνομο πλαίσιο των διακοπών, από τη σύλληψη της ιδέας έως και την υλοποίησή της μπορεί αναμφίβολα να θεωρηθεί πρακτική εξάσκηση και εφαρμογή εννοιών που σχετίζονται με τους αλγόριθμους, τη διαδικασία λήψης απόφασης αλλά και την επίλυση προβλήματος. «Μαθήματα» που είναι πολύτιμα για την ομαλή ανάπτυξη του παιδιού αλλά και για την ακαδημαϊκή του πορεία.

Η περίοδος των διακοπών μπορεί να αξιοποιηθεί την οργάνωση και την υλοποίηση δράσεων που σχετίζονται άμεσα με τα «σχολικά μαθήματα» και ωφελούν την ολόπλευρη ανάπτυξη του μαθητή.

    • Συλλογές: κάθε είδους συλλογές, ομαδοποιήσεις και κατηγοριοποιήσεις– σχετίζονται άμεσα με έννοιες των μαθηματικών.
    • Σύλληψη και εφαρμογή σεναρίων, κατασκευές, οργάνωση μαγαζιών και μικρών επιχειρήσεων: τα παιδιά λαμβάνουν αποφάσεις και υλοποιούν «projects» παίρνουν αποφάσεις, σκέφτονται δημιουργικά και εξελίσσουν την ιδέα τους.
    • Παιχνίδι σε πλατείες και παραλίες μαζί με άλλα παιδιά από διάφορα μέρη: τα παιδιά μαθαίνουν να οργανώνονται, να ακολουθούν κανόνες καθώς καλλιεργούν κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες.
    • Κατασκευή λαχανόκηπου, ψάρεμα ή μάζεμα λαχανικών για το οικογενειακό γεύμα : τα παιδιά παρατηρούν τη φύση, μαθαίνουν τους νόμους και τα χαρακτηριστικά της, έρχονται σε επαφή με βασικές έννοιες της βιολογίας καθώς καλλιεργούν την υπευθυνότητα και την αυτοεκτίμησή τους.

Καταλήγοντας, χρειάζεται να τονίσουμε πως η περίοδος των καλοκαιρινών διακοπών δεν είναι «κενός χρόνος», προσφέρεται για «ουσιαστική» εκπαίδευση των παιδιών. Όταν ενισχύουμε τα παιδιά να αξιοποιήσουν και να υλοποιήσουν τις ιδέες τους, δημιουργούμε ευκαιρίες μάθησης στο πραγματικό πλαίσιο της ζωής τους. Ο μαθητής της σύγχρονης εποχής, πέρα από την τυπική μορφή εκπαίδευσης, τη σχολική, έχει ανάγκη και την άτυπη, τη βιωματική. Για να πετύχουμε την ολόπλευρη ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών μας χρειάζεται να συνεισφέρουν και οι δύο μορφές εκπαίδευσης, η κάθε μία πρέπει να έχει τη θέση της μέσα στο ακαδημαϊκό έτος. Τα όρια μεταξύ των διαφορετικών περιόδων καλό είναι να είναι σαφή.

Τα μαθήματα των διακοπών